赤バー 黄バー

武蔵野美術大学の教育理念

80年に至る歩みと21世紀の展開を見据えて
真に人間的自由に達するために

 1929(昭和4)年10月1日、帝国美術学校は吉祥寺の地に創立された。
その建学の精神は、金原省吾の手記に「教養を有する美術家養成」と記され、また名取堯の回想に「その框を固定せず、しかも放縦に任せず、真に人間的自由に達するような美術教育への願い」であると語られている。
1930(昭和5)年の校歌では北原白秋が「道に遊ばむ」、「堪へて忍ばむ」、「外へ矜らむ」と謳った。このように、美術を技術的専門性だけではなく、総合的な人間形成をもって成るものと考えた。
まさに人間的自由に達するために美術・デザインを追求することこそが、本学の教育理念と言えるのである。
 建学の精神は、20世紀の激動の歩みの中でも追求され続けてきた。帝国美術学校は、幅広い美術と教養を修得することで専門性を磨いていく教育課程を樹立し、多くの卒業生を送り出した。
戦後、1946(昭和21)年の造型美術学園、1948(昭和23)年の武蔵野美術学校、1957(昭和32)年の武蔵野美術短期大学、1962(昭和37)年の武蔵野美術大学造形学部と続く流れは、時代のなかの建学の精神の顕現と言える。
 さらに美術・デザインが多様に広がりつつある21世紀においても、本学は新しい試みを展開し続けている。
2002年度に開設された造形学部通信教育課程は、総合課程と4学科9コースの専門課程を備えて生涯教育時代の専門教育を志向している。2003年度からスタートした新教育課程は学科横断的な選択制により専門性を形成する基本を培うものである。また2004年度からの大学院博士後期課程は本学の従来の基盤に立ってさらに突出した人物の育成を目指している。また、多摩アカデミックコンソーシアム(TAC)参加大学や早稲田大学との単位互換や、世界各国に及ぶ8校の協定校とうち4校との交換留学生制度は、世界と地域に開かれた広がりをしめすものである。
さらに 2004年には通信教育課程教室をはじめとした積極的な展開を目指して新宿サテライトを設置した。また、産官学共同研究の推進ため、研究支援センターを置いた。さらに2004年から6年間にわたる建築計画が開始され、2007年の12,000平米のアトリエ棟の竣工や、美術資料図書館の拡充をはじめとした抜本的な施設拡充を推進している。
武蔵野美術大学は、真に人間的自由に達するための模索をさらに続け、たゆまざる展開をすすめるものである。


Educational philosophy
 Since the earliest days of Musashino Art University, our mission has been to train professionals equipped with a good general education and of superlative character for careers in various fields of the formative arts, focusing primarily on the realms of fine arts and design. To achieve this, the University is deeply mindful of the need to arm students with a combination of generalist and specialist skills, and remains faithful to our founding spirit of providing art education that allows students to function with true freedom as human beings, and producing artists of well-rounded erudition.
 Japanese tertiary education is currently undergoing a major transformation, and many in the sector believe that total immersion in a specialist domain should be the defining characteristic of a university education. However, this is not necessarily the position of MAU, which aims to offer the best possible grounding in the formative arts because we believe that when it comes to specializing in the realms of art and design at the undergraduate level, a true education in art and design can only be obtained through a well-balanced combination of liberal arts subjects, in which students study a wide range of disciplines that will help them to cultivate the all-round judgmental and critical faculties needed to major in their intended field of art or design: These include subjects dealing in the fundamentals of art and design, in which they study in domains other than their own majors and attend lectures and classes in other departments, the aim being to understand the place and foundations of their specialty from a more holistic art and design perspective; and the departmental subjects through which students in each department pursue specialist capabilities specific to their realm of art or design.
 The liberal arts subjects are composed of four subject groups; cultural studies subjects, subjects related to the culture of language, subjects related to physical culture, and subjects related to the culture of art and design. Students can select freely from these subjects provided their selection meets certain criteria, and build the foundations for the specialist field they intend to pursue, in the best form for their needs. Lectures and classes are compiled in a more individual manner than usual, for example incorporating cross-genre perspectives, or delving deeper into themes at each stage. Needless to say, subjects are offered that cover not just the conventional liberal arts curriculum but new areas as well, and that address new developments in social systems such as globalization and the growth of the information society. 
 Subjects dealing in the fundamentals of art and design aim to help all students identify and extend their latent abilities in art and design by allowing them to experience firsthand areas of art and design other than their own specialties, and are scheduled from the first semester of the first year to the first semester of the second year.
 The departmental subjects offered by each department start with the theoretical foundations, methods of expression and other basic knowledge indispensable to professionals, and develop into more advanced professional programs.
 This organic linking of subject groups and step-by-step development are significant features of the curriculum at Musashino Art University, and are grounded in the University's long-held conviction that the foundations for excellence in the arts lie in the nurturing of well-rounded human beings of superlative education.