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国際デザインシンポジウム
<21世紀高度デザイン教育の展望>―美術大学が拓く新たなるデザイン教育へ―

■開催日時:2009年11月1日(日)14:00~17:00
■会   場:有楽町マリオン11階 有楽町朝日ホール
■後   援:経済産業省、朝日新聞社

■企画趣旨:
 21世紀に入り、高度情報化社会の到来と産業の高度化によって、デザインの対象領域も飛躍的に拡大し、デザイン人材に求められる能力は以前にも増してより一層高度になってきている。
地球環境問題にまで及ぶ多様な関連諸分野に対する知識と理解力、造形的クリエイティビティーはもとより、経営資源としてのデザインを管理運営する能力、語学コミュニケーション能力など、経済
活動のグローバル化と産業の高度化に対応する、さらなるデザイン能力を有する人材が求められている。
 このシンポジウムでは、造形専門教育としての美術大学における学部教育と大学院教育を基盤に、こうした世界的な状況の変化に対応するために、現代文明社会の知見をデザインとして活用しうるより高度な専門職業人を育成する21世紀型の新たなる「高度デザイン教育」の重要性と可能性について討議し、次代への展望を拓く。
■講演:
●「高度デザイン教育の重要度と可能性-文明動向の視点から」(仮)
  評論家、Doors of Perception ディレクター ジョン・サッカラ
●「高度デザイン教育の重要度と可能性-国際企業経営の視点から」(仮)
  日産自動車株式会社 常務執行役員 中村 史郎
●「高度デザイン教育の重要度と可能性-大学教育の視点から」 (仮)
  ロンドン芸術大学 セントラル・セント・マーティンズ 学長 ジェーン・ラプリー
■パネリスト(2009年10月現在、敬称略)
 ・ロンドン芸術大学 セントラル・セント・マーティンズ 学長 ジェーン・ラプリー
 ・評論家、Doors of Perception ディレクター ジョン・サッカラ
 ・日産自動車株式会社 常務執行役員 中村 史郎
 ・株式会社資生堂 宣伝制作部コーポレートデザイン戦略室長 山形 季央
 ・武蔵野美術大学 教授 深澤 直人
 ・武蔵野美術大学 学長補佐、教授 長澤 忠徳
*観覧には事前申込が必要です。
→→イベント詳細・申込方法はこちらをご覧ください。 

・International Design Symposium -
   Towards a New Era in Advanced Design Education in the 21st Century.
2009 Nov 1st, Sun 13:00~15:20
Yurakucho Asahi Hall, Ginza
Objective    With the advent of the 21st century in our highly advanced information society and amid rapid industrial development, we are currently experiencing major changes in the field of design.  The scope of target in the field of design has expanded drastically due to these social changes, and to deal with this reality, we are in need of fostering new generations of designers with greater ability and awareness. 
More specifically, there is a growing call for designers with rich creative prowess who have the capacity to meet the challenges of economic globalization and rapid industrial advances, and thus require vast interdisciplinary knowledge ranging from global affairs such as environmental issues to art management along with the capacity to communicate in foreign languages.  This symposium offers the opportunity to define the increasing demands on advanced design education and to explore its future role, which necessitates actively responding to the global changes we are now witnessing.  The conclusions reached at the symposium will be published in a two-page article in the highly respected national newspaper, The Asahi Shimbun. 
■Panelists
- Jane Rapley OBE, Head, Central Saint Martins College of Art and Design, University of the Arts London
- John Thackara, Director, Doors of Perception 
- Shiro Nakamura, Senior Vice President, Nissan Motor Co.,Ltd
-Toshio Yamagata, Executive Creative Director, Advertising Creation Department, Shiseido CO., Ltd. 
-Naoto Fukasawa, Professor, Musashino Art University
-Tadanori Nagasawa, Deputy President, Musashino Art University